SPEK

Et menetä mitään.

Joka päivä kahdeksassa kodissa palaa

Paloturvallisuusviikko on jokavuotinen valtakunnallinen teemaviikko, jonka tavoitteena on parantaa kaikkien paloturvallisuutta ja paloturvallisuustaitoja. Viikon visio on, ettei kenenkään tarvitse kuolla tulipalossa, ja että asumisen paloturvallisuus paranee – Suomi on tilastoissa synkällä tasolla, vaikka kehitystä on viime vuosina tapahtunut.

Paloturvallisuusviikkoon kuuluu neljä osakokonaisuutta:

Oma paloharjoitus
Kipinä-sovellus
Palovaroitinpäivä 1.12. sekä
Päivä Paloasemalla® -tapahtuma 26.11. (katso lisää casesta).

Tulipalot syttyvät useimmiten ihmisen virheellisestä toiminnasta: pienistä teoista tai tekemättä jättämisistä. Paras tulipalo on syttymätön tulipalo. Paloturvallisuusviikon konseptilla halusimme korostaa, että kaikki voivat parantaa paloturvallisuutta. Tulipalojen ennaltaehkäisy on helppoa, eikä siihen mene juuri aikaakaan. Sormen heristelyn sijaan viesti haluttiin pitää positiivisena: huolehtimalla paloturvallisuudesta ei menetä mitään.

Kampanjan monipuolisessa sisältö- ja mediasuunnitelmassa otettiin huomioon eri kohderyhmät aina lapsiperheistä syrjäytyneisiin ja taloyhtiöistä koulujen ja päiväkotien henkilökuntaan. Konsepti ‘Et menetä mitään’ näkyi laajalti ulkomainonnassa, sosiaalisessa mediassa sekä valikoiduissa printtimedioissa. Liikenne- ja varoitusmerkeistä tutulla symboliikalla toteutetut slapstick-tyyliset animaatiot muistuttivat tulipaloja ennaltaehkäisevistä toimenpiteistä sosiaalisessa mediassa.

Paloturvallisuutta parantavaa Kipinä-sovellusta kehotettiin lataamaan digitaalisissa mainosnäytöissä sekä sosiaalisessa mediassa ja Googlessa. Palovaroittimen tarkastamisen tärkeydestä muistutti vaikuttava animaatio YouTubessa, Katsomossa sekä Finnkinon elokuvateattereissa.

Paloturvallisuusviikolle aiemmin tuotettujen materiaalien ilme päivitettiin konseptia ja terävöitettyä visuaalista ilmettä vastaavaksi. Printtimateriaaleista yleisesitteen ja taskukokoisen taiteltavan paloturvallisuusoppaan jakelu hoitui Päivä Paloasemalla -tapahtuman lisäksi sidosryhmien ja verkostojen kautta. Freesatut markkinointimateriaalit tukivat myös taustajärjestöjen sisäisen ja ulkoisen viestinnän toimia. Kampanjan aikana Omaan paloharjoitukseen osallistui
yli 100 000 henkeä.

Paloturvallisuusviikon kanavat

Kotisivu
Facebook
Instagram
YouTube

 

Asiakas
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK

Projekti
Paloturvallisuusviikko

Palvelut

Konseptointi
Mediasuunnittelu
Graafinen suunnittelu
Tekstisuunnittelu
Some

Tiimi

Konseptikuvat:
Timo Heikkala
Animaatiot:
Aleksi Revonkorpi / Dimenta

paloturvallisuusviikko ulkomainonta Et menetä mitään
Mint Company - Mainostoimisto Oulu
Mint Company - Mainostoimisto Oulu

Lisää töitämme